Een joekel van een stationwagen, geheel in de filosofie van Volkswagen, maar dan elektrisch en sportief. Hoewel je van dat laatste niet al te veel moet verwachten. We reden er een dagje mee over een bevroren meer in Zweeds Lapland.
Gróót
Veel EV-stationwagens zijn er nog niet. De BMW i5 Touring geniet een behoorlijke populariteit, Peugeot en Opel leveren respectievelijk de 308 en de Astra met een elektrische aandrijflijn, verpakt in een functionele body, en dat doet ook MG. Vergeet niet onze duurtest Nio ET5 Touring. En de Volkswagen ID7 Tourer, als een soort elektrische Passat. Een knoeperd van een auto, met 4,96 m aan lengte. Zijn bagageruimte meet 605 liter, naar wens te vergroten tot 1.700 liter.
Driften, als je dat wilt
Wij reden op een centimeter of veertig aan ijs de dikke GTX-versie, met 92 kWh-accu, waarmee je in de praktijk ruim meer dan 500 kilometer (rond de 700 km volgens de officiële meetcyclus) aan actieradius hebt. Laden doet deze accu tot 200 kW. Volgens Volkswagen zou de GTX sportief moeten zijn. Feit is dat we een boel lol hebben gehad met de 340 pk op het ijs, vooral toen we de elektronica die de stabiliteit controle aanstuurt de mond snoerden. Spikes zorgden op het ijs voor voldoende grip en door de vierwielaandrijving, met torquevectoring op de achteras konden we hier en daar een heus ‘driftje leggen’. Lekker spelen dus.
Niet de sterkste EV op de markt
Standaard heeft elke ID van Volkswagen een elektromotor tussen de achterwielen. Ga je voor een GTX, dan krijgen de voorwielen een asynchroonmotor als aandrijflijfbron. Voor dit type motor is gekozen omdat die geen weerstand biedt als hij geen kracht levert. De synchroonmotor met permanente magneet op de achteras heeft een andere werkwijze. De elektromotor vóór is niet vreselijk sterk, met maximaal 110 pk. Met een totaal van 340 pk kom je uiteraard behoorlijk van zijn plek, maar er zijn zeker sterkere EV’s op de markt, soms zelfs voor minder geld.
Of een BMW i5 Touring
Hoewel er van reizen in ons geval geen sprake was; we vlogen naar Lapland, en hebben de ID7 alleen op het ijs gereden, merk je aan het totale karakter dat de Tourer GTX vooral een erg comfortabele auto is. Een typische Volkswagen. Eigenlijk doet ‘ie bijzonder weinig verkeerd, binnenin is alles mooi afgewerkt, je kunt er heel veel spullen in kwijt, hij gaat mooi efficiënt met zijn energie om, maar echt voordelig is de Tourer GTX niet. Je betaalt er een kleine zeventig mille voor. Leg je daar zo’n 4.000,- euro bij, dan haal je een kale BMW i5 Touring op. En dat is zonder meer een fijnere auto, completer in zijn karakter en feitelijk qua status en imago een maatje meer. Ofschoon de Volkswagen ID7 verder komt op een volle accu, want meer inhoud en de ID7 rijdt iets efficiënter. Ofschoon we daar op het Zweedse ijs niets van hebben gemerkt, maar dat lag natuurlijk voornamelijk aan onze rijstijl.
Tekst: Werner Budding