De Renault 5 Turbo 3E is allesbehalve doorsnee. Bij de meeste elektrische sportauto’s focussen fabrikanten zich ondanks de sportieve inslag op efficiëntie, actieradius en geavanceerde assistentiesystemen. Bij deze Renault draait het niet om rijhulpsystemen of semi-autonome functies, maar om pure beleving achter het stuur.
Rijbeleving
De 5 Turbo 3E is ontwikkeld voor mensen die rijden als een kunst zien, die de controle in eigen handen willen houden en die plezier belangrijker vinden dan perfectie.
Met een vermogen van 540 pk en een koppel van 4.800 Nm belooft deze elektrische tweezitter niets minder dan brute prestaties. De aandrijflijn, met twee onafhankelijke elektromotoren op de achterwielen, zorgt voor een directe vermogensafgifte zonder vertraging. Dit resulteert in een sprint van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden en een topsnelheid van 270 km/u.
De techniek is indrukwekkend, maar wat deze auto écht bijzonder maakt, is hoe die techniek wordt ingezet om een echte rijdersauto te creëren. Terwijl veel elektrische sportwagens kiezen voor vierwielaandrijving en computergestuurde stabiliteitssystemen, heeft Renault bewust gekozen voor een achterwielaangedreven configuratie, met een individuele motorregeling per wiel.
Dit zorgt voor maximale wendbaarheid en controle, vooral in situaties waarin alles draait om grip en balans, zoals bij driften of snelle rallyparcoursen. Het onderstel, ontwikkeld door Alpine, biedt een verfijnde afstemming tussen grip en wendbaarheid. Hierdoor voelt de 5 Turbo 3E niet alleen snel aan, maar ook communicatief en direct. Een auto die je uitnodigt om grenzen te verkennen.
Rijmodi en driften
Om de bestuurder nog meer controle te geven, is de Turbo 3E uitgerust met vier verschillende rijmodi: Snow, Regular, Sport en Race. De laatste modus activeert de speciale drift-functie, waarmee de auto op spectaculaire wijze over bochtige wegen of circuits gestuurd kan worden. Renault heeft daarnaast een verticale handrem geïnstalleerd, een feature die normaal gesproken alleen in rallywagens te vinden is. Hiermee kan de bestuurder de achterkant eenvoudig in een drift zetten, iets wat niet alleen perfect past bij het speelse karakter van de auto maar ook nodig is om tijdens wedstrijden hoge bochtsnelheden te realiseren.
Nieuw concept: een ‘mini-supercar’
Renault heeft de Turbo 3E niet simpelweg als opvolger van de klassieke Renault 5 Turbo neergezet, maar als een auto die een geheel nieuw segment moet openen: dat van de mini-supercar. Waar traditionele supercars vaak breed, laag en compromisloos krachtig zijn, moet dit model de compacte afmetingen van een hot hatch combineren met de uitstraling en prestaties van een exclusieve sportwagen.
Dit uit zich in de afmetingen. Met een lengte van 4,08 meter is de Turbo 3E net zo compact als een doorsnee stadsauto, maar met een breedte van 2,03 meter heeft hij de stance van een serieuze supercar. De korte wielbasis van 2,57 meter, gecombineerd met een laag zwaartepunt door de in de bodem geplaatste accu, zorgt voor een kartachtige rijervaring. Renault heeft er alles aan gedaan om de Turbo 3E een meer dan levendig karakter te geven, zonder concessies te doen aan de stabiliteit of het rijplezier.
Die focus op prestaties en beleving wordt verder versterkt door de technische keuzes die Renault heeft gemaakt. De auto is bijvoorbeeld opgebouwd uit een lichtgewicht koolstofvezelstructuur, waardoor het totaalgewicht beperkt blijft tot 1.450 kg. Dit, in combinatie met het hoge vermogen en de snelle vermogensafgifte van de elektromotoren, maakt hem niet alleen razendsnel in rechte lijn, maar ook uitzonderlijk wendbaar.
Innovatieve technologie
Een van de grootste uitdagingen bij elektrische sportwagens is de balans tussen prestaties en gebruiksgemak. Renault heeft met de Turbo 3E laten zien dat deze twee aspecten prima hand in hand kunnen gaan. De auto is uitgerust met een 800-volt laadsysteem, waardoor hij razendsnel kan opladen en optimaal gebruikmaakt van zijn accuvermogen. Dankzij de laadsnelheid van 350 kW kan de 70 kWh accu in een kwartier worden opgeladen van 15 tot 80%. Uiteraard kun je hem ook aan een normale laadpaal opladen, dat gaat met de eveneens normale laadsnelheid van 11 kW.
De opgegeven WLTP-actieradius bedraagt 400 kilometer. Maar reken maar dat die vooral theoretisch is. Hij zal in de praktijk waarschijnlijk een stuk lager uitvallen. Zo’n auto wordt natuurlijk veel intensiever bereden dan de brave WLTP-normen voorschrijven.
De 800 volt-technologie heeft nog een voordeel. Deze zorgt voor een nog beter energiebeheer én voor een hogere vermogensafgifte. Dat laatste is noodzakelijk om tijdens acceleraties de meer dan 500 paardenkrachten te kunnen benutten.
Niet alleen sportief, maar ook exclusief
Renault heeft ervoor gezorgd dat de Turbo 3E niet alleen op technisch vlak indrukwekkend is, maar ook visueel een krachtig statement maakt. Het design combineert klassieke rally-invloeden met futuristische aerodynamica. De brede wielkasten en forse achterspoiler zorgen niet alleen voor een agressieve uitstraling, maar dragen ook bij aan de stabiliteit op hoge snelheid.
De grote luchtinlaten aan de zijkanten en de voorbumper helpen bij de koeling van de elektromotoren en remmen, terwijl de vierkante LED-koplampen een knipoog vormen naar het originele ontwerp van de Renault 5 Turbo.
Het motorsportgevoel gaat binnen onverminderd door. Het interieur is volledig gericht op de bestuurder, met lichte kuipstoelen, een digitaal instrumentenpaneel en hoogwaardige materialen zoals Alcantara en koolstofvezel.
Renault biedt daarnaast uitgebreide personalisatiemogelijkheden, waarbij klanten niet alleen de kleur en afwerking van het exterieur kunnen kiezen, maar ook het interieur volledig naar smaak kunnen samenstellen. Dit past bij de exclusieve aard van het model: met slechts 1.980 genummerde exemplaren en een stevig prijskaartje zal de Turbo 3E een zeldzame verschijning blijven.
Opwindend
Renault heeft met de 5 Turbo 3E een gedurfde zet gedaan. Het getuigt van lef om een elektrische auto op de markt te zetten die niet is ontworpen voor het grote publiek, of voor mensen die puur kijken naar actieradius en efficiëntie. Dit is een auto voor autoliefhebbers die houden van rijden, die plezier halen uit de connectie en interactie tussen mens en machine, en die een elektrische sportwagen zoeken die wél emoties oproept.
De combinatie van brute prestaties, een krachtige tweemotorige aandrijflijn, geavanceerde laadinfrastructuur en zijn levendige rijgedrag maakt dit een van de meest opwindende elektrische auto’s van het moment. Of hij daadwerkelijk dezelfde iconische status als zijn voorgangers zal bereiken, dat moet de tijd uitwijzen.