Het Afrikaanse land Burkina Faso is toegetreden tot de groeiende groep landen die elektrische voertuigen maken. Het nieuwe EV merk Itaoua komt uit het niets met twee kleine elektrische auto’s, de Itaoua Native en de Itaoua Sahel. Het ontwerp kan bekend voorkomen, en dat klopt, want het zijn eigenlijk Chinese Dongfengs met een nieuw logo.
Burkina Faso
Burkina Faso is een land in West Afrika met ongeveer 22.5 miljoen inwoners. De hoofdstad is Ouagadougou. Het land staat onder leiding van de President Ibrahim Traoré die in 2023 met een staatsgreep aan de macht kwam. Het is een van de armste landen van Afrika maar het beschikt over grote hoeveelheden goud, koper, ijzer, tin, nikkel en fosfaten. Burkina Faso heeft nauwe economische banden met China. Chinese bedrijven zijn onder andere actief in zonne energie, smart cities en pantserwagens.
De automarkt in Burkina Faso is klein. In 2024 werden er dik 4000 passagiersauto’s verkocht. De bestverkopende merken zijn Chevrolet, Nissan, Peugeot en Renault. Voor zover bekend zijn er nog geen EV’s te krijgen in Burkina Faso. Maar dat gaat dus nu veranderen.
Wat is Itaoua Motors?
Itaoua Motors is een nieuw EV merk uit Burkina Faso. De eigenaar van het merk is Itaoua Services International, dit bedrijf maakt en installeert zonnepanelen. Het merk blaast hoog van de toren in een persbericht: “Burkina Faso has achieved a groundbreaking milestone with the launch of its first electric car, developed entirely by the Burkinabe car manufacturer Itaoua. This achievement highlights the determination and ingenuity of Burkinabe engineers, designers, and workers. It represents a significant step towards industrial independence for a country that, like many in Africa, has long relied on imported vehicles.” En zo gaat het nog even door.
Auto’s van Dongfeng
Een korreltje zout kan nooit kwaad bij een persbericht, maar Itaoua maat het wel heel erg bont. Tijdens een ceremonie in de hoofdstad, compleet met gewapende bewaking, onthulde het merk twee elektrische auto’s: de Native en de Sahel. Het logo is mogelijk lokaal ontworpen maar dat is het dan ook wel, want beide auto’s komen van Dongfeng. Het is onduidelijk hoe de productie precies is verdeeld tussen China en Burkina Faso. De meeste Afrikaanse media spreken over “assemblage”, maar dat is een breed begrip. De ‘fabriek’ van Itaoua staat in Ouaga 2000, een welvarend district ten zuiden van de hoofdstad. Volgens Itaoua zal de fabriek duizenden banen opleveren.
Steun van de overheid
De overheid van Burkina Faso staat volledig achter het EV project van Itaoua. De regering wil het gebruik van EV’s bevorderen om de afhankelijkheid van het land van fossiele brandstoffen te verminderen en het milieu beter te beschermen.
De auto’s van Itaoua
- Itaoua Native = Dongfeng Nammi 01.
- Itaoua Sahel = Dongfeng Nammi Box
De Dongfeng Nammi 01 is in Nederland bekend als de Dongfeng Nammi. In China is Nammi een apart sub-merk. De Dongfeng Nammi Box is een auto met vele namen. In China is de auto te koop onder diverse Dongfeng merknamen, waaronder Aeolus EX1, Forthing T1 en Fengon E1. Eerder was er ook nog een Venucia versie maar die is inmiddels uit productie. In Europa is de auto bekend als de Dacia Spring. Al deze varianten lopen van de band in dezelfde fabriek van Dongfeng.
Itaoua spreekt over “voertuigen met zonne-energie” en over een “zonne-energie aangedreven accu”. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de zonnepanelen van het moederbedrijf. Mogelijk werkt Itaoua aan laadstations die op zonne-energie werken, maar tot nu toe heeft het merk alleen een thuislader laten zien. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, en Itaoua heeft ook nog niet gezegd wanneer de Native en de Sahel precies op de markt komen.

Het kersverse merk zegt dat beide auto’s een bereik hebben van meer dan 300 kilometer. In China heeft de Nammi 01 70 kW/160 Nm. Accu: 31.45 kWh/330 km of 42.3 kWh/430 km. De China-spec Nammi Box heeft 33 kW/125 Nm. Accu: 15.97 kWh/201 km, 27.17 kWh/331 km en 28.9 kWh/351 km. De Itaoua Native heeft dus vermoedelijk de 31.45 kWh accu en de Sahel de 27.17 kWh accu.
Conclusie
Een EV merk uit een land als Burkina Faso is bijzonder. De overdreven borstklopperij van Itaoua daarom wel begrijpelijk. Bovendien, wat niet is kan nog komen. Meer nieuwe merken zijn begonnen met assemblage en later overgestapt naar volledige productie. Met EV’s is assemblage bovendien relatief eenvoudig, zeker met een toeleverancier als China, dat elk soort EV op commando kan leveren. Maar Burkina Faso en Itaoua hebben nog veel te doen, zoals het opzetten van een laadnetwerk, een dealernetwerk, en daarna mogelijk een lokale toeleveringsketen. Verder is er nog veel onduidelijkheid over prijzen en beschikbaarheid. Maar het lijkt wel zeker dat er nog dit jaar Chinees-Burkinese elektrische auto’s rijden in Ouagadougou.