Hankook iON-banden getest op een elektrische auto

Elektrische voertuigen (EV’s) vereisen specifieke banden vanwege hun unieke eigenschappen, zoals het zwaardere gewicht door batterijen en het hogere koppel. In deze video testen we de Hankook iON FlexClimate-banden, die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontworpen. We vergelijken ze met reguliere (all-weather) banden op drie belangrijke punten: actieradius, geluidsniveau en prestaties.

Waarom elektrische voertuigen andere banden nodig hebben

Elektrische voertuigen verschillen fundamenteel van traditionele auto’s met verbrandingsmotoren. Het extra gewicht en de directe krachtsafgifte van elektrische motoren leggen meer druk op de banden. Hierdoor is de keuze voor banden met lage rolweerstand, goede grip en geluidsreductie cruciaal voor zowel prestaties als comfort.

Test 1: Verminderde rolweerstand en groter rijbereik

De iON FlexClimate-banden van Hankook beloven een lagere rolweerstand, wat bijdraagt aan een efficiënter energieverbruik en een grotere actieradius. Tijdens onze praktijktest reden we met een Tesla Model 3 en vergeleken we het energieverbruik van beide bandentypes. De resultaten toonden aan dat de iON-banden gemiddeld 14,4 kWh per 100 km verbruiken, vergeleken met 15,3 kWh bij de reguliere banden. Hoewel het verschil klein lijkt, kan dit op lange termijn aanzienlijk zijn, vooral voor bestuurders die veel kilometers maken.

Test 2: Geluidsniveau – Zijn de iON-banden stiller?

Een ander belangrijk aspect voor EV-bestuurders is het geluidsniveau. Hankook heeft een speciaal geluidsabsorberend systeem geïntegreerd in de iON-banden. In onze test werd dit duidelijk: bij regen en met een conventionele band hoorden we een duidelijk geluid van 70-71 dB. Toen we overschakelden naar de iON-banden, merkten we een reductie van 3 dB. Dit verschil is niet alleen meetbaar, maar ook merkbaar in de rijervaring. De auto voelde stiller aan, wat bijdraagt aan een aangenamer rijcomfort.

Test 3: Prestaties – Grip en wielspin

Een van de belangrijkste testen was het beoordelen van de grip en prestaties onder verschillende omstandigheden. Op droge wegen en in de regen presteerden de iON-banden duidelijk beter. Dankzij de innovatieve technologie is de krachtsafgifte beter beheersbaar en ervaarden we geen wielspin, zelfs niet bij hard optrekken. In vergelijking met de reguliere banden voelde de besturing nauwkeuriger en was de algehele wegligging stabieler, vooral tijdens scherpe manoeuvres.

Innovatie en toekomst: Hankook iON, de eerste EV-bandenserie

Hankook is het eerste merk ter wereld dat een complete bandencollectie exclusief voor elektrische voertuigen heeft ontwikkeld. Deze banden zijn niet alleen efficiënter en stiller, maar bieden ook betere prestaties onder zware rijomstandigheden. Of het nu gaat om batterij-elektrische voertuigen of plug-in hybrides, de iON-banden maximaliseren de rijprestaties en dragen bij aan een veiligere en comfortabelere rijervaring.

Conclusie: Is de Hankook iON-band de investering waard?

Onze testresultaten tonen aan dat de Hankook iON FlexClimate-banden een duidelijke meerwaarde bieden voor elektrische auto’s. Ze zorgen voor een lager energieverbruik, minder geluidsoverlast en betere prestaties, vooral onder uitdagende rijomstandigheden. Hoewel deze banden iets duurder zijn dan reguliere banden, maken hun geavanceerde technologie en verbeterde rijervaring ze zeker de investering waard.

Bekijk de volledige test in de video en ontdek zelf de voordelen van de Hankook iON-banden voor jouw elektrische auto!

1200 675 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.