Kia heeft zijn nieuwste elektrische model, de EV3, officieel gelanceerd. Voor het eerst mikt Kia met een ‘dedicated EV’ op een breed publiek. De Kia EV3 is een veelbelovende, compacte EV die de markt moet veroveren met een goed geslaagde combinatie van aantrekkelijk design, goede prestaties, praktische bruikbaarheid en een competitieve prijs.
Net als de Kia EV6 en EV9 wordt de Kia EV3 gebouwd op het E-GMP platform. Dit platform is dus behoorlijk schaalbaar. Zo schaalbaar zelfs, dat Kia het in de nabije toekomst ook zal gebruiken voor de Kia EV2, EV4 en EV5. Maar ook de Hyundai Ioniq 5 en 6 staan op dit platform. Een dergelijke standaardisatie levert verschillende voordelen op. Hierbij moet je niet alleen aan de prijs denken, maar ook aan de ontwikkelingstijd en de omvang van de supply chain.
Ruimte en functionaliteit
Met een lengte van 4,30 meter is de EV3 compact genoeg voor stadsverkeer, maar biedt hij toch voldoende ruimte voor een gemiddeld gezin, en dat is ook precies het uitgangspunt bij het ontwerp van deze auto. Er zijn vijf zitplaatsen, maar stel je niet te veel voor van de middelste zitplaats op de tweede zitrij. Volwassenen hebben, mits ze niet al te lang zijn, op de twee andere zitplaatsen op de achterbank trouwens wel voldoende ruimte, en ook de zitpositie is daar prima voor elkaar.
De bagageruimte heeft een inhoud van 460 liter, wat ruim voldoende is voor dagelijks gebruik en ook een weekendje weg zal geen probleem zijn. Voor langere vakanties is het natuurlijk wel een beetje behelpen als je daar de bagage voor vier of zelfs vijf personen in kwijt moet, en daar zal de frunk niet veel aan veranderen.
Verder is het interieur keurig afgewerkt met mooie, hoogwaardige materialen, waarbij Kia uiteraard ook de nodige aandacht aan de duurzaamheid heeft geschonken. De middenconsole is voorzien van een verschuifbare tafel. Naar eigen zeggen handig bij een tussenstop, maar menigeen ziet op die plek waarschijnlijk liever een opbergmogelijkheid.
Het interieur is natuurlijk ook voorzien van een flinke hoeveelheid moderne technologie, waaronder:
- Een 12,3-inch touchscreen met Apple Carplay en Android Auto
- Separaat 5,3-inch segmentdisplay voor de klimaatregeling
- 12,3-inch head-up display (optioneel)
- Kia CarPay, waarmee je parkeerplaatsen kunt vinden en betalen via het navigatiescherm
Kia heeft aangekondigd dat de EV3 binnenkort ook beschikbaar zal zijn met vierwielaandrijving en ChatGPT-integratie. Bestuurders kunnen dan via spraakbesturing met ChatGPT en met de auto communiceren.
Twee accupakketten voor een actieradius tot 605 kilometer
Kia biedt de EV3 aan met twee accupakketten. Deze zijn relatief groot voor dit segment, wat volgens Kia een bewuste keuze bij het ontwerp is geweest. Het kleinste accupakket heeft een capaciteit van 58,3 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 436 kilometer. Dat zal voor de meeste gebruiker waarschijnlijk al meer dan voldoende zijn. Wie hogere eisen stelt, kan voor het 81,4 kWh accupakket kiezen. Daarmee beschik je over een WLTP-actieradius van 605 kilometer, wat opmerkelijk veel is voor een SUV van dit formaat. Hiermee gaat de Kia EV3 ongetwijfeld klanten winnen.
Het onderweg snelladen gaat met een snelheid van respectievelijk 101 en 128 kW, waarmee de accu in ongeveer 30 minuten van 10% tot 80% kan worden opgeladen. Interessant is ook dat de Kia EV3 niet alleen geschikt is voor V2L, maar ook voor V2G. Die technologie staat nu nog een beetje in de kinderschoenen, maar de EV3 is er dus klaar voor.
Beide varianten hebben overigens een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 283 Nm. Die motor drijft de voorwielen aan en geeft de Kia EV3 geen flitsende prestaties, maar een acceleratie van 0-100 km/u in 7,7 seconden is nog steeds lekker vlot. Veder heeft hij met de grotere accu een maximaal trekvermogen van 1.000 kilo, zodat je ook een niet al te grote/zware caravan kunt trekken. Wie nog meer vermogen wil, moet wachten op de versie met twee motoren en vierwielaandrijving. Die komt waarschijnlijk in 2026.
Volgens Kia is de EV3 ook een van de meest efficiënte elektrische voertuigen in zijn klasse. Dit wordt bereikt door een combinatie van factoren, waaronder:
- Aerodynamisch ontwerp (luchtweerstandscoëfficiënt van 0,263)
- Actieve luchtkleppentechnologie in de voorspoiler
- Regeneratief remsysteem met i-Pedal technologie
Rijcomfort en -dynamiek
Kia heeft veel aandacht besteed aan het rijcomfort van de EV3. Zo is de auto uitgerust met het SFD3-systeem, dat trillingen van de weg filtert voor een soepele rijervaring. Ook de ‘hydro G bushing’ in de voorwielophanging draagt bij aan het comfort. Volgens de eerste reviews biedt de Kia EV3 daarmee een voor dit segment ongekend hoog rijcomfort, en ook daarmee zal men heel wat kopers aanspreken.
Scherp geprijsd
De Kia EV3 staat nu al in de showroom bij de Kia-dealers, en is ook per direct beschikbaar. De prijzen van deze veelbelovende nieuwkomer beginnen bij €36.995 voor de versie met de 58,3 kWh accu. Dat is een behoorlijk scherpe prijs. De variant met de 81,4 kWh accu is verkrijgbaar vanaf €41.495.