BYD activeert Gods Oog – Rijhulpsystemen voor iedereen

BYD heeft altijd bekend gestaan als een automaker met eigen accu technologie, hoogstaande EV en PHEV platforms, draaiende schermen en lage prijzen. BYD stond echter niet bekend om zijn geavanceerde rijhulptechnologie. BYD liep op dat gebied achter en leek weinig aandacht te hebben voor hightech rijhulpsystemen. Maar dat gaat nu veranderen. BYD komt in China met een belangrijke update waarmee het in één keer de concurrentie voorbij sprint. 

DiPilot en Gods Oog

DiPilot is BYD’s rijhulpsysteem. De Chinese naam is veel mooier: 天神之眼, Tiānshén Zhīyan, en dat betekent letterlijk Gods Oog. Het systeem bestaat al langer, maar werd tot nu toe alleen gemonteerd in de topmodellen van BYD, Denza en Fangcheng Bao. Yangwang maakt gebruik van Huawei ADS. Maar vanaf nu krijgen alle auto’s van BYD het eigen systeem. Op een conferentie in Shenzhen kondigde BYD drie nieuwe versies aan van DiPilot. Hiermee kan BYD het hele gamma voorzien van geavanceerde rijhulpsystemen, inclusief de kleine Seagull. De versies zijn:

DiPilot 100: L2. Het basissysteem met een Nvidia Orin N chip met een rekenkracht van 100 TOPS. Sensoren: 12 camera’s, 5 millimeter golf radars en 12 ultrasone radars.

DiPilot 300: L2+. De middenmoter met een Nvidia Orin X chip met 250 TOPS. Sensoren: 1 lidar, 13 camera’s, 5 millimeter golf radars en 12 ultrasone radars.

DiPilot 600: L2.5. De topper met twee Nvidia Orin X chips en dus 500 TOPS rekenkracht. Sensoren: 3 lidars, 12 high-definition camera’s, 5 millimeter golf radars en 12 ultrasone radars.

DiPilot 100 komt in de goedkope en midden-markt modellen van BYD. DiPilot 300 komt in de dure modellen van BYD, alle modellen van Denza, en in de goedkope modellen van Fangcheng Bao. DiPilot 600 komt in de dure modellen van Fangcheng Bao en in alle modellen Yangwang.

BYD koopt de lidar systemen in bij de Chinese fabrikant Hesai Technology. De Nvidia chips vallen (nog) niet onder de Amerikaanse chips-sancties tegen China. Maar daar zijn wel zorgen over. Daarom ontwikkelt BYD zelf ook chips voor rij-assistentiesystemen, maar die zijn nog niet klaar voor massaproductie. Leapmotor en Huawei hebben al eigen chips ontwikkeld.

In China is nog geen wetgeving voor Level 3 autonoom rijden, maar veel systemen zijn al veel geavanceerder dan L2. Chinese merken gebruiken daarom aanduidingen als L2+ en L2.5.

BYD Seagull Intelligent Driving Edition

BYD pakte flink door en lanceerde meteen 21 auto’s met het nieuwe systeem, waaronder de Qin, Dolphin, Seal, Song, Han en de Tang. De goedkoopste is de BYD Seagull Intelligent Driving Edition, voorzien van DiPilot 100 met een maximale voorwaartse detectieafstand van 350 meter. Het is voor het eerst dat een auto uit dit segment is uitgerust met een L2 rijhulpsysteem. De prijs is 78.800 yuan (10.400 euro).

Zelfs DiPilot 100 is een zeer geavanceerd systeem, met onder andere: verkeersbordenherkenning, een actieve rem-assistent, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, automatische rijstrookwisseling, automatisch uit- en invoegen op de snelweg, autonoom rijden op de snelweg (high-speed NOA), automatisch inparkeren, automatisch autonoom inparkeren (valet functie), en hill-start assist. De Seagull Intelligent Driving Edition is verder voorzien van een navigatiesysteem, een 360-graden camerasysteem, en 5G internet voor OTA updates.

De BYD Song L EV Intelligent Driving Edition

Een voorbeeld van DiPilot 300 is de Song L EV, met een prijs van 179.800 yuan (23.700 euro). Dit systeem is voorzien van lidar. Het systeem heeft alle functies van DiPilot 100, maar kan daarboven ook autonoom rijden in de stad (urban NOA).

BYD heeft nog geen modellen gelanceerd met DiPilot 600. Dit systeem is feitelijk volledig autonoom en is in staat een hele route af te leggen zonder tussenkomst van de bestuurder. In China wordt dit aangeduid als “parkeerplaats tot parkeerplaats”. De eerste auto die DiPilot 600 krijgt is de Yangwang U8 SUV.

Impact op de beurs

De aankondiging van BYD heeft grote impact in China. Het nieuws draait nu al dagen om Gods Oog. BYD heeft in het goedkope en in het middensegment van de markt nu een voorsprong op de meeste concurrenten. Alleen Leapmotor komt technisch nog enigszins in de buurt. De beurskoers van BYD sprong met dik zeven procent omhoog, terwijl de koersen van Geely, Tesla en Xpeng daalden. Beleggers hopen dat BYD dankzij DiPilot nog meer auto’s gaat verkopen, en dat is slecht nieuws voor de rest.

Tesla werd extra afgestraft op de beurs. Tesla’s FSD is nog steeds niet klaar, het ligt technisch iets boven het niveau van DiPilot 300, maar onder DiPilot 600. Beleggers zijn bang dat BYD Tesla nu al heeft ingehaald. En dit is nog maar het begin. BYD gaat de komende jaren 100 miljard yuan (13 miljard euro) investeren in rijhulpsystemen, zowel software als hardware.

Tesla Autopilot prijzen in China.

Het is in dit verband opmerkelijk dat de complete BYD Seagull Intelligent Driving Edition minder kost dan Tesla’s FSD pakket voor de Model 3. De BYD staat bij de dealer voor 10.400 euro, terwijl de Chinese consument 96.000 yuan (12.660 euro) mag aftikken voor een half-werkend FSD systeem bij Tesla.

Lidarbulten op de Han en de Tang.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.