BYD zet in één klap de concurrentie op achterstand met een 1 MW (1000 kW) snellaadsysteem. BYD zegt dat het “megawatt tijdperk voor opladen is aangebroken.” Het nieuwe laadsysteem werd onthuld in BYD’s thuisstad Shenzhen. BYD gaat 4000 laadstations bouwen met deze technologie. BYD lanceerde ook de nieuwe Tang L EV, de Han L EV én een nieuw platform.
BYD strooit graag met termen en afkortingen. De belangrijkste zijn:
- BYD Super e platform (超级e平台): het platform van de nieuwe BYD Tang L EV en Han L EV. Het platform heeft een 1000V architectuur voor snelladen.
- Megawatt Flash Charger (兆瓦闪充): de 1000 kW/1 MW snellader met een stroomsterkte van 1000 A.
- 10C: In China gebruiken veel automerken de C-standaard om laadsnelheid uit te drukken. Het nummer staat voor de snelheid x 100. 5C = 500 kW, enzovoort.
Auto’s die gebaseerd zijn op het Super e platform kunnen gebruikmaken van de volle snelheid van de Megawatt Flash Charger. Tot nu toe zijn dat dus alleen de Tang L EV SUV en de Han L EV sedan. “EV” is onderdeel van de naam, want BYD levert ook PHEV versies van deze modellen.
Hoe snel is 1 MW?
De Megawatt Flash Charger heeft een vermogen van 1000 kW en een stroomsterkte van 1000 A (ampère). Het systeem laadt 2 kilometer per seconde en 400 kilometer in 5 minuten. BYD heeft nog geen precieze snellaad tijden gepubliceerd. Tijdens een demonstratie op het evenement met een Tang L EV was de maximale laadsnelheid 1002 kW. De Tang L EV heeft een 100.5 kWh Blade LFP accu en een bereik van 670 kilometer. Volgens een snelle berekening zou een volle laadbeurt dus 8.375 minuten duren. Dat is inderdaad megasnel. BYD werkt overigens al aan een nog rappere versie van de Megawatt Flash Charger, met een snelheid van 1360 kW.
De Tang L EV en de Han L EV.
Het zijn de nieuwe hightech topmodellen van de BYD Dynasty serie. Uiteindelijk zijn het de opvolgers van de huidige Tang en Han, maar naar goed Chinees gebruik zullen beide modellen eerst enige tijd naast elkaar bij de dealer staan.
BYD Tang L EV: drones aan boord
De Tang L EV is een grote zevenzits SUV met een bijzonder ontwerp. Het lijkt een wat bolle auto met veel ronde vormen en een hoge neus. De dagrijverlichting is mooi verwerkt in de ‘grille’. Het formaat is: 5040/1996/1760, 2950.
BYD heeft flink opruiming gehouden aan de binnenkant, bijna alle knoppen zijn verdwenen en de rij keuzehendel zit netjes aan de stuurkolom. De stoelen zijn van echt leer en de materialen zijn van hoge kwaliteit.
Varianten Tang L EV:
- RWD: 500 kW. 240 km/h, 0-100 in 4.3s. Accu: 100.53 kWh Blade LFP. Bereik: 670 km.
- AWD: 810 kW (580 achter, 230 voor). 287 km/h, 0-100 in 3.6s. Accu: 100.53 kWh Blade LFP. Bereik: 600 km.
- AWD Drone Version: 810 kW (580 achter, 230 voor). 265 km/h. Accu: 100.53 kWh Blade LFP. Bereik: 560 km.
De Drone Version heeft een drone-bay op het dak, die ziet er uit als een grote skibox met antennes. De luchtweerstand gaat daardoor omhoog en het bereik met 40 km omlaag. De drone komt van DJI en kan vanuit de auto worden bestuurd. De drone kan de auto volgen en camerabeelden direct naar sociale media streamen.
BYD Han L EV: 300 km/u in een electrische sedan.
De Han L EV is een sportieve sedan met scherp gesneden lijnen en een gestroomlijnde koets. De snelste versie heeft een topsnelheid van 300 kilometer per uur! De auto heeft een opvallende zwarte sierstrip op de zijkant, die van het voorscherm naar de voordeur loopt. Het formaat is 5050/1960/1505, 2970.
Het interieur oogt iets minder luxe dan in de Tang L maar het ontwerp van het dashboard is grotendeels gelijk.
Varianten Han L EV:
- RWD: 500 kW. 240 km/u. Accu: 83.21 kWh Blade LFP. Bereik: 701 km.
- AWD: 810 kW (580 achter, 230 voor). 300 km/h, 0-100 in 2.7s. Accu: 83.21 kWh Blade LFP. Bereik: 601 km.
De Han L EV AWD is de snelste BYD sedan ooit. Intereesant genoeg is de topsnelheid hetzelfde als bij de Yangwan U9, een elektrische supercar met 960 kW.
De 580 kW motor
De 580 kW motor is nieuw. Volgens BYD is het de sterkste elektrische motor ooit voor een massa-geproduceerde auto. Het maximale toerental is 30.511 toeren per minuut. Het koppel aan de motor is 5500 Nm. BYD heeft het koppel aan de wielen nog niet prijsgegeven. De nieuwe motor komt ook in toekomstige EV modellen van de BYD merken Fangcheng Bao en Yangwang te liggen.
Dual-port charging
Als er geen 1000 kW laadpaal beschikbaar is kunnen de Tang L en de Han L toch met 1000 kW laden, met BYD’s dual-port charging techniek. BYD heeft dit al eerder toegepast bij modellen van het Denza merk. Met deze techniek laadt een EV via twee poorten tegelijkertijd, bij de Tang L en Han L tot en met 500 kW (5C) per poort. Het enige nadeel van de techniek is dat één auto twee laadpunten in beslag neemt, maar in China is er toch meer dan genoeg laadcapaciteit.
ADAS
Beide auto’s zijn uitgerust met BYD’s nieuwe L2+ DiPilot 300 rijhulpsysteem. Sensoren: 1 lidar, 13 camera’s, 5 millimeter golf radars en 12 ultrasone radars. De rekenkracht komt van een 250 TOPS Nvidia Orin X chip.
Prijzen en beschikbaarheid
Chinese consumenten kunnen de Han L EV en de Tang L EV nu bestellen in de voorverkoop. De leveringen gaan van start in april. Zoals altijd krijgt de consument heel veel auto voor weinig geld. De Tang L EV kost tussen de 280.000 en 360.000 yuan en dat is 35.400 – 45.500 euro. De prijs van de drone versie is niet bekendgemaakt. De Han L EV kost tussen de 270.000 en 350.000 yuan, en dat vertaalt in 34.000 – 44.250 euro.
Welke wordt het? De Tang L lijkt de beste deal, die kost maar een beetje meer en heeft een grotere accu. Maar de Han L kan 300 kilometer per uur… Moeilijke keuze. Wanneer de Han L EV en de Tang L EV naar Europa komen is nog onduidelijk. BYD Nederland heeft kortgeleden een update van de Tang gelanceerd, dus vermoedelijk duurt het nog wel even voordat de L hier op de weg komt. Bovendien ligt de maximale laadsnelheid in Nederland rond de 350 kW en dat is bij lange na niet genoeg om de laadcapaciteit van de nieuwe BYD’s optimaal te benutten.